Tot de innerlijke goeroe wakker wordt, heb je een uitwendige goeroe nodig

Amritapuri, 5 juli 2020 – Amma’s lezing Goeroe Punima

Ondanks dat God en de goeroe in ons zijn, zijn wij spiritueel nog niet in staat om die aanwezigheid bewust te beleven. Op dit moment zijn we naar buiten gericht, en moet de innerlijke goeroe nog ontwaken.

De term ‘Goeroe Poernima’ vergelijkt de goeroe met de volle maan. Het licht van de volle maan komt ten goede aan degenen die ‘s nachts wakker zijn. Wanneer we alleen al de uitdrukking ‘volle maan’ horen, maakt ons dat blij. Zonder zelfs maar na te denken waarom, voelen we ons aangetrokken om ernaar te kijken en genieten we van de pracht. We kunnen zelfs alles vergeten en dansen. Als je midden in een donkere nacht licht ziet, ervaar je dezelfde opluchting als een dorstige persoon die water drinkt. Tijdens de volle maan stijgt het tij naar het hoogste punt. De volle maan heeft een aantrekkingskracht en bekoring die onze geest verheft. Logisch of wetenschappelijk gezien kunnen er andere verklaringen zijn, maar wat de reden ook is, het zilveren maanlicht schenkt iedereen vreugde. Een Goeroe is ook zo. Een gerealiseerde meester zegent de hele wereld met voorspoed. Elke omgang met de goeroe kan alleen goedheid en glorie brengen.

Als de zon opkomt, houdt de duisternis op te bestaan. Op dezelfde manier verwijderen onze leraren, die ons in verschillende onderwerpen onderwijzen, de duisternis van onwetendheid van binnenuit. Er is echter één wetenschap die groter en nobeler is dan alle andere wetenschappen; het is Atmavidya, de wetenschap van het ware Zelf. Dat is de wetenschap onder de wetenschappen, waarvan Bhagavan Krishna in de Bhagavad-Gita zegt dat Hij het is.

Alle kennis met betrekking tot deze materiële wereld is gebaseerd op dualiteit. Spiritualiteit is echter de wetenschap die de waarheid openbaart die straalt als het ‘ik’ in ieder van ons. De sadgoeroe is de persoon die ons naar deze niet-duale kennis leidt.

De leerling moet eerbied en toewijding voor de sadgoeroe bewaren, altijd, elke dag. De geboortedag van Maharishi Veda Vyasa is voorbehouden als een speciale dag om deze eerbied voor de goeroe te vieren: Goeroe Poernima.

Sommige mensen zeggen: “God en de goeroe verblijven in ieder van ons. Dus, waarom is er een uitwendige goeroe nodig?”

Ook al bevinden God en de goeroe zich in ons, onze mentale toestand is niet geschikt om ons die aanwezigheid eigen te maken. Momenteel zijn we extravert; dus de innerlijke goeroe moet nog ontwaken. Totdat de innerlijke goeroe ontwaakt, heeft een spirituele aspirant zeker de begeleiding van een uitwendige goeroe nodig.

Op dit moment is de discipel geïdentificeerd met het lichaam, maar wil hij boven zijn lichaamsbewustzijn uitstijgen tot het besef dat hij het ware Zelf is. De satgoeroe is degene die de duisternis van onwetendheid van de discipel verwijdert. Een goeroe is als de stralende vlam van een olielamp. Om de duisternis in een discipel te verwijderen moet diens interne licht worden ontstoken. Hiervoor is het licht van de goeroe nodig. Als we de nodige inspanningen leveren, zullen de deuren van goddelijke genade zeker opengaan. Mogen mijn kinderen de kracht en zegening hebben om die genade te ontvangen. Moge die genade iedereen zegenen.