Beroepsopleidingen en cursussen in Uttarakhand

29 Januari 2014

Een belangrijk deel van Amma’s noodhulp in Uttarakhand bestaat uit een programma voor beroepsopleidingen. Het is groots gestart. Er zijn al drie centra in gebruik genomen in Ukhimath, Gupthkashi, en Agastyamuni. Ook zijn er lokale trainers aangenomen. De centra zullen zowel economische ondersteuning bieden met behulp van digitale opleidings- en trainingsprogramma’s (Computerized Vocational Education and Training programs : CVET), als sociaal-democratische ondersteuning geven middels levensverrijkende lessen (Life Enrichment Education : LEE).

 

Schilderen op stof is het eerste programma dat van start is gegaan, in ieder centrum is een groep van ongeveer 20 studenten begonnen. Tijdens de eerste bijeenkomsten werd aan de studenten gevraagd om een tekening te maken zodat we hun talenten goed zouden kunnen inschatten. De resultaten waren verbazingwekkend omdat de meesten van hen ervaring hebben met ‘mehandi’. Dit is de traditionele kunst van het beschilderen van de handen met henna. Later in de cursus worden ze eerst in de basistechnieken van kleurenleer onderwezen om daarna verder te gaan met de echte praktijklessen.

 

Toen Laksmi een introductie les bijwoonde, had ze geconcludeerd dat leren schilderen veel te moeilijk voor haar zou zijn. Maar ze kon overgehaald worden om het toch te proberen en nu, na slechts 10 lessen, maakte ze prachtige ontwerpen. Het meest belangrijke van deze ontwikkeling is dat zij meer zelfvertrouwen heeft om nieuwe dingen te leren.

 

 

Zodra de Hindi vertalingen afgewerkt zijn, zullen er ook lessen worden gegeven in het maken van juwelen, de basisbeginselen van computergebruik en gesproken Engels.

– Scotti 

Leren en onderwijzen
09 februari 2014

Ik heb al eerder geprobeerd om de positieve aspecten van het dorpsleven hier te belichten. We kunnen veel leren van deze mensen, maar er is ook nog veel dat we kunnen onderwijzen. Gisteren observeerde ik tien oudere dames die voor de eerste keer leerden schrijven. Hun gezichten straalden, zo blij waren ze dat ze in deze fase van hun leven nog kansen kregen om iets nieuws te leren.

 

Het Amrita outreach onderwijsprogramma wordt AmritaRITE genoemd (Rural India Tablet Education : onderwijs in het gebruik van tablets in afgelegen gebieden in India). Het begint in de goed ingeburgerde Anganwadi (kinderopvang tijdens de ochtenden). We ondersteunen de leraren om lezen, schrijven, wiskunde en algemene kennis te verbeteren met behulp van programma’s die gebaseerd zijn op het gebruik van tablets. Met behulp van tekenfilms en interactieve spelletjes worden lessen gegeven in waarden en waardigheid, sociaal bewustzijn, gezondheid en hygiëne.

 

 

Als de lerares bekwaam is en zelf ook wil, nemen we haar aan voor extra namiddag klassen, tussen 15:00 u en 16:00 u geeft zij dan les aan volwassenen die het alfabet willen leren. Van 16:00 u tot 17:45 u geeft ze les aan schoolkinderen wiens families geen privé leraar kunnen betalen. Vijf dorpen hebben alle programma’s reeds geïntegreerd in hun gemeenschap. Andere dorpen kijken hoopvol uit naar de komst van meer tablets. In totaal zullen 38 dorpen de AmritaRITE programma’s krijgen.

– Scotti